LLOC: Estació Espai Jove de
Girona (Sta. Eugènia, 17)
DATA: Dijous 5 de Juliol de
2012
HORA: 20h
La convocatòria de la reunió es fa extensiva al teixit
Associatiu Gironí, els Grups Municipals de l’Ajuntament de Girona, i el Partit
Polític ERC de Girona.
Hi assisteixen representants de l’AVV
Sant Narcís, l’AVV Santa Eugènia,
l’AVV de Mas Ramada, la Mancomunitat Sta.Eugènia-Can Gibert, la
Plataforma d’Afectats per la Hipoteca (PAH),
l’Associació de Psicomotricistes de
Girona, el Col.lectiu de propietaris
de l’Eixample Sud, l’AMPA
Montfalgars, els Grups Municipals de la CUP, ICV-EUiA, i PSC, i ERC. Tanmateix, excusen la seva
presencia a la mateixa per motius d’incompatibilitat horària per assistir-hi, diverses
Entitats i Col.lectius Gironins.
1.D’acord
amb el primer punt de l’Ordre del Dia,
fem un breu resum de la cel.lebració de l’Audiència Pública del Projecte Ferroviari
de Girona del passat 19 de Juny
de 2012.
Recordem la petició d’unitat política feta per la MESA D’ENTITATS PER LA PARTICIPACIÓ, per garantïr
un procés informatiu enfocat a la ciutadanía que desemboqui en una consulta
popular, per tal que siguin els Gironins/nes els que decideixin el futur del Projecte
Ferroviari.
Iniciem un debat, a on traiem la conclusió que la unitat
política demanada només ha tingut l’acceptació dels Grups Municipals ICV-EUiA i CUP, i d’ERC. Que PP i PSC continuen en un conflicte polític al voltant de tema, i que CiU encara no s’ha acabat de posicionar
al respecte.
Exposem que a l’Audiència
es vàren presentar diverses opcions de futur del Projecte del Tren Convencional
en funció de la partida pressupostària Estatal que s’hi destini, les quals sòn la
manca de partida pressupostària, la partida insuficient per cumplir els terminis
d’execució de l’obra, i la garantía d’un fons pressupostari suficient pel
compliment d’aquests terminis. A més, el portaveu de ICV-EUiA (Sr. Joan Olòriz) va parlar d’un Pla B, consistent a
garantïr el pressupost mínim per recuperar i alliberar espais com el Parc Central pel gaudir de la
ciutadanía.
A la reunió també s’esmenta que el fons Europeu és qui marcarà el
ritme i l’execució de les obres, i que possiblement tant l’Equip de Govern com
la ciutadanía tenim el mateix grau d’influència i desconeixement davant
d’actuacions de carácter supramunicipal com aquestes, però que en tot cas és l’Ajuntament
de Girona qui ha de vetllar pels interessos de la ciutadanía.
Els arguments de desconeixement del Projecte no poden ser
vàlids per justificar la incertesa del futur del Tren Convencional, ja que
no s’entén que un Govern entrant no conegui els detalls d’una obra tant
important per a la nostra Ciutat.
És llavors quan el representant de l’AVV Sant Narcís intervé fent una breu exposició del que ha
suposat el soterrament del TAV pel
seu barri (supressió d’espais comuns, d’aparcaments, tancaments de negocis,
sorolls, pols, molèsties, etc.), i la manca d’informació i debat ciutadà que
s’ha viscut abans de l’inici de les obres del TAV, com durant el transcurs de les mateixes.
És per això que, abans d’aclarir el futur del soterrament
del Tren
Convencional, volen la garantía
que es cel.lebri el procés d’informació i participació que es va negar a la
ciutadanía de Girona en el Projecte de soterrament del TAV, i
que aquest sigui a nivel de ciutat. I demanen a les Entitats participants a la MESA D’ENTITATS PER LA PARTICIPACIÓ que
donguin suport a la seva iniciativa.
Els veïns de St.
Narcís ja han patit 4 anys
d’obres, i no poden asumir-ne 10
anys més, com a mínim, sense poder gaudir dels espais comuns com el Parc Central i amb la incertesa que
aquests 10 anys més s’eternitzin, i
que visquem un nou episodi com el de l’NII
a dintre de la nostra ciutat. Com diu el seu representant, l’inici d’unes obres
sense la garantía de compliment dels terminis de finalització podríen suposar
la mort
en vida del barri.
Arrel d’aquesta petició , els participants a la reunió
iniciem un debat del qual en traiem les següents conclusions:
-Donar suport incondicional a la iniciativa de l’AVV St. Narcís per iniciar un Procés
d’Informació Ciutadana que desemboqui en una Consulta Popular, per tal
que sigui la ciutadanía de Girona la
que decideixi el futur del Projecte de soterrament del Tren
Convencional.
Les obres abans esmentades afectaràn a tota la
ciutat, ja que poden afectar tant el barri de Pedret (a on es farà el pou d’atac de la tuneladora), com els
barris propers a les obres en superficie del túnel desde Mas Xirgu fins a Pl. Europa,
amb les afectacions de mobilitat, sorolls i molèsties veïnals, que poden
suposar aquestes obres.
És per això que està justificat l’interès que la
informació del Projecte abans esmentat
arribi a tota la ciutadanía Gironina.
A més, les Mercaderíes Perilloses no podrán passar pels túnels, i será
necessària una altre línia exterior que passi per Salt i travessi exteriorment
Girona, que no ha estat considerada desde l’inici.
-Demanar l’aturada de les obres no suposa oposar-se
ni al progres ni al futur dels nostres fills, ja que aquest futur està en
perill amb les retallades educatives i socials patides recentment.
I renunciar al pressupost del Tren Convencional, amb la
possibilitat que d’altres territoris es beneficïin d’aquestes partides, no ha
d’ésser motiu de perdre res, ja que és precisament l’avarícia de disposar dels
diners per fer actuacions sovint innecessàries, un dels motius que ens ha
portat a l’actual situació de mancança de recursos públics.
El tema no és oposar-se o no al soterrament del
tren Convencional, sinó exigir informació ciutadana sobre tot el Projecte i que,
en cas que s’iniciï l’obra, les
successives partides pressupostàries garanteixin el compliment dels terminis
d’execució de l’obra, per així evitar
una interrupció d’aquestes partides que puguin reproduïr capítols com l’NII i d’altres infraestructures de la
Província.
-El soterrament del Tren Convencional i
l’arribada del TAV a Girona no ha
d’amagar les necessitats quotidianes de molts habitants de Girona.
Com pot ser que estiguem parlant de conectar Girona i Barcelona en 30 minuts amb el TAV, si per anar de Sta. Eugènia al Sector Est en transport públic
necessitem 1 hora?
Com pot ser que el Tren Convencional per
anar a Barcelona costi el doble que
fa 10
anys, però trigui 15 minuts més?
No s’hauría de garantïr primer un servei de
qualitat de Rodalíes de Girona amb Caldes,
Celrà, i Bordils entre d’altres?
Acabat aquest debat, arribem a la conclusió que la
pluralitat d’opinió de la ciutadanía, del teixit Associatiu Gironí, i dels
Partits Polítics de Girona, fa que hi puguin haver arguments a favor i en contra del Projecte
de soterrament del tren Convencional de Girona.
La MESA D’ENTITATS
PER LA PARTICIPACIÓ no s’ha de posicionar a favor ni en contra de tirar
endavant el Projecte, sinó que ha de promoure i garantïr que hi hagi un Procés d’Informació
Ciutadana, que aquesta informació sigui el més objectiva possible i
reflecteixi la Pluralitat d’opinions i postures abans esmentada, que es
produeixin espais de debat amb la participació de tots els punts de vista, i
que aquest procés desemboqui en una Consulta Popular .
S’ha de generar un debat al carrer que garanteixi una
àmplia participació ciutadana a la Consulta abans esmentada, i que permeti que
la ciutadanía hi pugui dir la seva sobre el futur d’una obra tant important per
Girona, que de ben segur afectarà el dia a dia de tota la ciutat en menor o
major mesura.
El nostre vertader objectiu és fomentar el suport entre
Entitats, promoure la Participació Ciutadana i els debats
a nivell de ciutat.
I un tema com el soterrament del Tren Convencional, bé mereix
ser informat i consultat a la ciutadanía abans d’iniciar qualsevol actuació, ja
que han de ser els Gironins els que decideixin que s’hi farà a la nostra
ciutat. No pot ser que les Administracions supramunicipals guionitzin
el nostre futur sense consultar la opinió dels que s’hi veuràn afectats, tal i
com ja ha passat amb les obres de soterrament del TAV. I és per això que hem de garantïr que hi poguem dir la nostra,
i que el suport del nostre Ajuntament signifiqui una opinió de
ciutat. Una opinió de tot Girona.
Així doncs, definim el posicionament de la MESA D’ENTITATS PER LA PARTICIPACIÓ i
ens marquem un calendari d’actuació resumit en els següents punts:
a)Crear
una Comissió
de Treball, que tindrà l’objectiu de recopilar informació sobre els
temes relacionats amb el Projecte de soterrament i amb les
afectacions generades per les possibles obres, garantïr la pluralitat d’aquesta
informació, i promoure el debat amb la participació
de tots els punts de vista.
Aquesta comissió estarà oberta a aquells que hi vulguin
participar, per la qual cosa ens posarem en contacte amb el teixit
Associatiu perquè la configurin, i garantir
així una Comissió de Treball plural i amb la participació de diferents
punts de vista.
A la propera reunió de la MESA D’ENTITATS PER LA PARTICIPACIÓ (el 6 de Setembre), presentaràn
la informació recopilada per tal que siguin els participants a la reunió que,
de forma Assamblearia, opinin i decideixin si el caire de la informació és
adequat, i si aquesta és suficientment objectiva.
Si el material presentat és aprovat, la Comissió
de Treball s’ocuparà de fer-ne difusió perquè la informació arribi al
màxim nombre de ciutadans, i treballarà perquè Grups Municipals, Partits
Polítics i Entitats participin d’aquest procés informatiu, per tal que tots
els punts de vista hi diguin la seva fins el dia de la Consulta Ciutadana.
b)Engegar
una iniciativa conjunta per donar suport a una petició de participació al Ple
Municipal de Setembre que presentarà l’AVV St. Narcís, i en la qual també representarà a la MESA D’ENTITATS PER LA PARTICIPACIÓ.
El motiu de la petició de participació serà demanar
l’aprovació, en Sessió Plenària, a la nostra proposta que es cel.lebri una Consulta
Ciutadana sobre el Projecte de soterrament del Tren convencional, el
proper dia 29 d’Octubre durant les Festes de St. Narcís de Girona.
Si la nostra proposta és acceptada per la majoria dels Grups Municipals, i la Consulta
Ciutadana queda convocada per l’Ajuntament
de Girona, iniciarem el dia segúent el procés d’Informació Ciutadana i en
promourem la implicació de tots els punts de vista.
Si al contrari no és acceptada pel Ple de la Corporació, iniciarem un procés de recollida de les signatures
necessàries perquè la Consulta Ciutadana sigui convocada
per les Entitats interessades.
c)Un
cop convocada la Consulta Popular, ja sigui pels uns o pels altres, buscar
diferents formats i fòrmules per donar a conèixer la informació recollida per
la Comissió
de Treball , i promoure que tots els punts de vista participin del procés
d’Informació Ciutadana.
d)Promoure
la participació a la Consulta Popular, gaudir d’aquest
Procés tant Democràtic, i aceptar el resultat de la Consulta sigui quin sigui.
Que la ciutadania accepti o no l’inici de les obres
de soterrament del Tren Convencional és important, però ho és més el
fet de cel.lebrar un Procés d’Informació Ciutadana previ,
i que aquests Gironins informats hi puguem dir la nostra sobre el futur de la
ciutat.
Informació i més informació. Un procés que no es va donar
durant el Projecte de soterrament del TAV.
Si el resultat és NO
a l’inici de les obres, cal garantïr l’alliberament dels espais públics i la
recuperació del Projecte un cop les circumstàncies siguin més favorables.
Si el resultat és SI
a l’inici de les obres, cal també garantir una partida pressupostària
suficient pel compliment dels terminis d’execució de l’obra i, en cas que no es
compleixin, exigir responsabilitats polítiques als responsables d’aquest possible
incompliment.
Així doncs, un cop definit el posicionament de la MESA D’ENTITATS PER LA PARTICIPACIÓ
respecte el futur del Projecte de soterrament del Tren
Convencional, i el nostre Pla d’actuació per garantïr un
Procés d’Informació Ciutadana amb la posterior Consulta Popular, donem
per tancat el primer punt de l’Ordre del Dia.
2.En
el segon i últim punt de l’Ordre del Dia de Precs i Preguntes,
intervé la representant de l’AVV Sta.
Eugènia.
Ens informa que l’Equip de Govern encara no ha emprès cap
actuació, per tal de donar ús al Centre
de Dia de la Pl. Leonor Johé del barri de Sta. Eugènia, tot i que es va
comprometre a fer-ho dintre del present any 2012 arrel l’aprovació d’una moció
al respecte.
Tanmateix, tampoc tenen notícies sobre les actuacions que
s’hi faràn al Club St. Jordi i a l’Antiga
Biblioteca Salvador Allende del
mateix barri.
Preocupa la indefinició de l’Equip de Govern amb aquests
temes, i cal estar a sobre pel compliment dels compromisos adoptats pel Ple Municipal, després de l’aprovació
de la recent Moció ciutadana pel no tancament del Club St. Jordi, l’obertura del Centre
de Dia, i la cel.lebració d’un debat sobre la Gent Gran a nivel de ciutat.
Per últim, ens informa que el problema de la manca d’aparcaments
persisteix al barri, i que s’ha agreujat pel fet d’obrir equipaments com la Marfà, sense dotar els mateixos amb els
aparcaments necessaris pels seus usuaris.
Per acabar la reunió, comentem que a la Taula
de Mobilitat cel.lebrada el passat 3 de Juliol , es va informar sobre futures
actuacions com nous carrils bici, l’estudi de voreres el.laborat pels tècnics
de l’Ajuntament, la regularització semafòrica, i l’ús de càmeres a la via pública
entre d’altres. L’Equip de Govern tornarà a convocar la Taula de Mobilitat al
proper Setembre per donar a conèixer a les Entitats el seu Pla de Mobilitat, i
permetre que les Entitats hi diguin la seva al respecte.
I amb això, donem per acabada la reunió a les 22h.
Atentament.
MESA
D’ENTITATS PER LA PARTICIPACIÓ
Felicitats per la feina feta.
ResponElimina1