dimecres, 20 de juny de 2012

Intervenció de la MESA D'ENTITATS PER LA PARTICIPACIÓ a l'Audiència Pública del Projecte Ferroviari de Girona



Aquest és el text redactat per en Martí Carreras, amb el qual ha intervingut  en representació de la MESA D'ENTITATS PER LA PARTICIPACIÓ:


" En nom de les entitats que represento, insisteixo, de nou, com des del començament... com des de fa quatre anys en les nostres reivindicacions:

INFORMACIÓ I LIDERATGE
....perquè, si bé és cert que estem més bé que no estàvem... encara estem lluny d’on hauríem d'estar.

Per nosaltres les obres de l’
AVE han estat una dura derrota. És veritat que aviat començaran a arribar trens i que portaran molts visitants i que “tot serà glòria”!... però els veïns que hem patit les obres no estem contents de la gestió que s’ha fet de les molèsties i les afectacions. No ens hem sentit acompanyats, escoltats ni respectats...
Però volem que aquest desastre serveixi per no repetir errors...

I és amb aquest esperit que venim a la segona Audiència Pública... per proposar, per demanar, per sumar...


Ara tenim sobre la taula les fases dos i tres del projecte ferroviari de Girona. És a dir el soterrament del convencional i el desmantellament del viaducte, per nosaltres el veritable projecte que durà el progrés a Girona!!


Vostès parlen de quatre anys mes d'obres i d'un pressupost de més de 300 milions...


Però no es poden sorprendre que hi hagi veïns que ho sentin per primer cop... i que donessin les obres per finalitzades...


Per això, continuem demanant informació...


Avui per primer cop alguns sentiran i veuran que part del projecte (la totalitat de Sant Narcís) es fa en superfície! (foradar des de dalt, fer i posar pantalles i tornar a tapar...)
Avui per primer cop parlarem de sorolls, de molèsties i afectacions que, fins ara, no s’han tingut en compte, o no s’han explicat ni prou ni gens:
-Com seran, de quin tipus i a quina distància treballaran “en superfície” quines mesures de protecció, com s’evitarà el soroll ,...
-Quines mesures de protecció hi haurà per a l’escola Cassià i per als seus accessos ?
-Per on passaran els 280.000 camions que trauran el material si desapareix el carrer usat fins ara?
-Com afectarà el trànsit del tren convencional mentre duren les obres? I com afectarà el trànsit d’entrada i l’intern dels barris afectats?

-Tenen pensat que, en algun moment, comparteixin el túnel AVE i convencional mentre durin les obres (fonament de la nostra proposta del tercer rail!!!) ...- i quins són els motius reals que fan abandonar la proposta?


La ciutadania ha de saber el sacrifici que se’ns demana a una part important de la ciutat. Només així entendrà perquè exigim totes les garanties de que el pressupost hi sigui i que si les obres comencen no s'aturin...garanties i responsabilitats en cas que no sigui així!!!


Per si no els queda clar, ho repetiré:
NOSALTRES VOLEM QUE ES FACIN LES OBRES DE MILLORA DEL TREN CONVENCIONAL!!!(però no a qualsevol preu!! I sobretot, si el paguem els de sempre!!)

I els veïns de les zones més afectades: els que més paciència haurem de tenir, els que més hem patit i continuarem patint... aquests... perdem sempre:


Si hi ha pressupost i es tira endavant, perquè seran quatre anys més d'obres , insisteixo... molt pitjors, empipadores, molestes... que les que ja hem patit. Es poden arribar a imaginar què vol dir fer la totalitat de l’obra “en superfície”?

i quan s'acabi ja hi ha qui proposa fer un debat (després si) sobre què fer amb els espais

alliberats. Oblidant que potser per haver patit tant, hi tenim algunes expectatives i il•lusions (o promeses anteriors)

Si hi ha pressupost però “no prou”, i s’acaba, la zona la deixaran empantanegada durant tants anys com tinguin a be de menystenir-nos.

Les afectacions contemplen talls i pèrdues de carrers i d’espais públics importants per al barri i la ciutat. Cal recordar-los el cas de l’NII ? ens ho podem permetre ?

Si no hi ha un pressupost mínim garantit, com quedarà el Parc Central nexe d’unió del barri i el comerç amb la resta de la ciutat? En aquest cas, els demanem que siguin valents i responsables per demanar
TOTS junts que les obres s’aturin momentàniament fins que els país es recuperi ... i més endavant, també TOTS junts exigir que es recuperi el projecte.

Volem saber quin ha de ser el compromís d’inversió mínim que ha de tenir Foment per decidir si continuem o si aturem


Volem tenir clar com seran les obres, quines les afectacions, quan començaran, els terminis reals i sobretot quan acabaran.



Els demanem
INFORMACIÓ i no només al govern. Els demanem lleialtat i unitat a tots els partits (els recordem que tinguin present que els més afectats som els veïns! Que alguns ja han marxat , que ja han tancat negocis i comerços , que ens han trinxat física i socialment els barris afectats...)

Els demanem
LLEIALTAT i LIDERATGE no n’hi ha prou en dir que es donarà suport als veïns i comerciants afectats.
-Volem que es creï una oficina municipal on adreçar-nos.
-Volem que es digui qui serà el responsable municipal de recollir i gestionar les queixes (i demandes si s’escau).
-Volem que aquest cop es parli de compensacions i indemnitzacions des d’un inici
-Volem que es faci un pla de xoc (no només per mantenir) per reforçar i recolzar el comerç de la zona
-No volem continuar sent la “zona zero”... zero inversions, zero seguiments, zero indemnitzacions, zero compensacions...


És probable que estiguem fent la feina bruta a algú que pugui voler decidir que les obres no es facin (ara per manca de pressupost i més endavant per manca de ganes) i usi els recels ciutadans per excusar-se de no complir la promesa feta a la ciutat.

I d'aquí a molts anys, quan el país es recuperi i tornem a demanar una xarxa ferroviària en condicions algú tingui la barra de fer-nos responsables de l'aturada ...
Però el politiqueig no ens ha d'evitar de demanar responsabilitat, dignitat i seny.
L’únic responsable, si es fan o no les obres serà Foment !!! ni els calen raons ni excuses...
els estem demanant unitat i lleialtat davant Foment defensant els interessos dels gironins!!

La nostra prioritat ha estat, és i serà el tren convencional. És el que usem!! Varem acceptar el projecte de l’
AVE perquè era la raó que faria possible la gran actuació del projecte del convencional, els varem acceptar que separessin els projectes per motius de seguretat, i fins i tot els varem acceptar (no sense recança) que es comencés per l’AVE i es deixés el “nostre” per més endavant...
Nosaltres volem un tren convencional de primera, amb horaris, amb mitjans , amb estacions i recorreguts per a gaudi dels que el fem servir a diari ... No hem suportat 4 anys d’obres megalòmanes per aturar-nos ara!

Però som conscients que ara per ara han canviat les condicions.


Els demanem
GARANTIES I UNITAT.

Que no es comenci si no es té el pressupost garantit . I tenim massa dubtes que sigui possible!! Ara que ens toca el nostre tren!

No estem disposats a donar-los cap carta blanca perquè ens menystinguin i oblidin com ho hem estat fins ara.
Potser ara no és el moment de fer-les. Si és així esperem de vostès, (tots! govern i oposició) la valentia de parar-les ara i aconseguir que les comencin quan es recuperi la situació econòmica i social del país.


En tot cas, i veient tants dubtes, no els sembla que ens mereixem parlar-ne?


Promoguin un “estat d’opinió”! crein debat!! I si convé facin una consulta!! De què tenen por? Debat vol dir informar! I un ciutadà informat és un bon aliat!!

Volem el debat que ens varen negar fa deu o dotze anys!!
Volem poder decidir si ara que sabem les noves “condicions” ens compensa l’obra...
(Qui sap, potser som molt més trempats del que es pensen i els sorprenem!!!)

I si, senyor alcalde, segurament he superat els cinc minuts que varem pactar... l'hi agraeixo que no em renyi i m'hagi deixat acabar...

però algú de vostès ha provat de condensar quatre anys de passat fosc, un de present incòmode i quinze de futur incert... en cinc minuts?

Gràcies i bona nit!! "

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada