El passat 8 de Juliol de 2013, la MESA D'ENTITATS PER LA PARTICIPACIÓ vàrem participar al Ple Municipal de Girona, per fer la nostra valoració sobre el procés d'el.laboració del Reglament de Pressupostos "Participatius" de Girona i el mateix Reglament resultant, i presentar les Al.legacions presentades durant el procés d'exposició pública d'aquest ( http://mesadentitats.blogspot.com.es/2013/05/allegacions-de-la-mesa-dentitats-per-la.html ).
La votació final va aprovar el Reglament amb 20 vots a favor (CiU, PSC, PP, i Palomares), i 5 vots en contra (CUP i ICV-EUiA). Un Reglament que, al contrari del que pretenen fer entendre amb el nom "Participats", no fa justícia a la cosa i difereix moltíssim d'uns vertaders Pressupostos Participatius.
A la intervenció posterior de l'Equip de Govern, va mancar humiltat i autocrítica.
El Regidor de Participació de l'Ajuntament de Girona va arribar a dir que "no es pot ser més participatiu", i que el procés havia estat del tot correcte.
I l'Alcalde de la ciutat no va acceptar ofertes per il.lustrar-los en la temàtica de Participació Ciutadana, i ens va acusar de dir falsedats quan vàrem denunciar la manca d'Actes i d'altres irregularitats.
A més, vàren insinuar que no estem d'acord amb aquest Reglament consensuat per les AVV de Girona, tot i que hem remarcat una i altre vegada que acceptem el Reglament, però no estem d'acord amb el procés portat a terme per l'Equip de Govern Municipal.
Un procés acceptat pels Grups Municipals del PSC, el PP, i el Regidor adscrit Palomares, pel suport demostrat al Ple Municipal amb el seu vot positiu al mateix, que torna a deixar pal.lès el recel dels principals Partits Polítics amb representació Governamental, a introduïr aspectes Participatius en una Democràcia Representativa més manejable per a tots ells.
Així doncs, les Consultes per barris dels Pressupostos Participats es celebraran el 17 de Juliol de 2013, finalitzant així aquest esperpèntic procés suposadament "participatiu".
I , després de buscar-les durant dos díes, les Actes de les reunions i Assamblees cel.lebrades que vàrem demanar al Ple Municipal no hi son, ja que se'ns va respondre que hi eren però no estaven exposades al públic... O sigui.., que no hi son...
Una resposta que torna a posar en evidència la manca de transparència d'un procés que l'hauria de tenir pel sol fet de ser "participatiu", i demostra que les acusacions fetes dient que escampàvem "suposades" falsedats tornen a ser equivocades, fruït del desconeixement d'allò que es parla i de la manca d'interès per saber-ho.
Ara doncs, seguirem exigint, a partir del Setembre, reunions obertes a tot el teixit Associatiu per el.laborar un nou Reglament pels Pressupostos Municipals de Girona 2014, dins d'un procés transparent, participat, i amb aprofundiment dels debats que puguin sorgir per tal d'assolir el consens més ampli possible.
Si és així, allà ens trobaran per ser igual de constructius i propositius com hem estat sempre...
Si no hi ha garantíes d'un procés que compleixi amb els nostres mínims exigibles de transparència, representació de totes les Entitats, i participació ciutadana, emprendrem iniciatives per impugnar els processos de Pressupostos Participatius cel.lebrats fins a la data...
Perquè som la MESA D'ENTITATS PER LA PARTICIPACIÓ...
Perquè treballem per la Participació Ciutadana.
Podeu veure el vídeo de la nostra intervenció al Ple Municipal al següent enllaç:
Vídeo intervenció MESA D'ENTITATS PER LA PARTICIPACIÓ al Ple Municipal 8.7.2013
TEXT DE LA INTERVENCIÓ AL PLE MUNICIPAL
Bloc I: Què volem amb el nostre model
de Reglament de Pressupostos Participatius?
Exposarem el
procés viscut desde la MESA D’ENTITATS PER LA PARTICIPACIÓ, que ha estat
debatut en les nostres reunions mensuals.
Com ja
sabreu, vàrem introduïr a les negociacions de Pressupostos Municipals, la
possibilitat de sotmetre a una mecánica participativa 1 mil.lió d’€ del capítol
d’inversions dels Pressupostos de Girona.
-I ho vàrem
fer pels següents motius i objectius:
a)Fomentar la participació
ciutadana en la presa de desicions de govern, i la revitalització del teixit
Associatiu Gironí.
b)Fomentar el coneixement entre barris, ja que una Consulta de ciutat amb
Projectes de tots els barris, ajudaria al coneixement ciutadà de la tasca del
teixit Associatiu, les necessitats dels diferents barris, etc.
c)Apostar per la unitat de ciutat, ja que un únic
Pressupost a decidir amb Consulta Popular de ciutat fomenta el tracte
igualitari als barris de Girona (posant tots els Projectes a la mateixa bossa
amb les mateixes possibilitats), la solidaritat entre aquests barris, i apostar
per la maduresa ciutadana a l’hora de decidir què és millor per a Girona comptant
que tots son Projectes de ciutat (si Girona son barris, cada barri és Girona).
d)Buscar l’articulació, gràcies a
aquest procés de Pressupostos Participatius, d’Assamblees de barri amb una
dinámica prou sòlida per fer front a aspectes del nostre dia a dia que vagin
més enllà dels Pressupostos. Hi ha problemàtiques socials que necessitaran
d’una resposta rápida, i la cristalització d’aquestes Assamblees ens poden
donar aquella agilitat que ens permeti cel.leritat d’acció.
e)Fer que tot aquest procés
funcioni perquè la ciutadania s’impliqui en el dia a dia de les Entitats que
l’envolti, per així dotar-les de més múscul i recuperar la principal raò de ser
del nostre teixit Associatiu: actuar de cordò umbilical entre la ciutadania i
les nostres institucions governamentals, per així treballar conjuntament per
millorar el dia a dia d’aquells que representin.
Bloc II: Què entenem per
Pressupostos Participatius?
-Vivim
moments de desafecció política i crisi social. Moments que necessiten de més
“radicalitat democrática”. De més participació ciutadana per conèixer el dia a
dia del sentir del carrer.
Les
diferents enquestes d’intenció de vot ciutadà reflecteixen el constant canviar
d’opinió i de prioritats de la ciutadania, i demostren la necessitat de més
mecanismes participatius que s’adequin a aquests canvis més enllà de les
Eleccions de cada 4 anys.
-Els
Pressupostos Municipals son també un aspecte sensible a adaptar-se a aquests
canvis de prioritats, i els Pressupostos Participatius son una manera d’adequar
aquests canvis a la Gestió de Recursos Públics, per tal d’optimitzar el seu
retorn ciutadà tenint en compte mutants aspectes com les necessitats socials i
d’altres temes del dia a dia de la ciutat.
-Així doncs,
la nostra petició de sotmetre una Partida del capítol d’inversions a un Procés
Participatiu, busca demostrar la viabilitat d’aquest model de Govern per tal
d’escampar aquesta dinámica a la totalitat de capítols dels Pressupostos
Municipals de la ciutat de Girona.
-Estem en una
època en que recordem la importància de la llengua. I nosaltres avui també
volem reivindicar la importància del llenguatge.
El concepte Pressupostos Participatius fa referència a molt més que el
que avui es vol aprovar definitivament. Significa donar la veu a la ciutadania
en la gestió dels recursos resultants del seu esforç tributari, i garantir la
transparencia i els mecanismes de participació ciutadana perquè això passi.
-I per posar
a la pràctica aquest model de Govern cal ser valents i fer una aposta decidida
perquè esdevingui una pràctica habitual en el nostre dia a dia.
Cal confiar en la maduresa
d’una ciutadania que necesita de models com aquests per escurçar l’abisme de
desafecció política escampat als nostres carrers.
I per
reenganxar a la ciutadania a la política només ho podem fer dotant-la de més
mecanismes participatius, que la facin sentir vertaders actors protagonistes en
la presa de desicions de les nostres institucions governamentals. Cal fer fluïr
la “radicalitat democrática” de la que parlava abans.
-Aquest és el
segon cop que, desde la MESA D’ENTITATS PER LA PARTICIPACIÓ, demanem la
celebració d’una Consulta Popular a la ciutat de Girona. La primera va ser
perquè els Gironins hi poguéssin dir la seva sobre la necessitat de destinar
multitut de recursos públics en el soterrament del Tren Convencional, i la
d’avui està inclosa dins de la nostra proposta de Reglament de Pressupostos
Participatius.
Les nostres dos
peticions de Consulta Popular han estat per motius diferents però, si avui
s’aprova definitivament aquest Reglament, el motiu pel que serà tombada serà el
mateix: el blindatge de la Representativitat governamental.
-Cal
reconèixer que el fet de debatre la implantació o no d’aquest model
Participatiu, era impensable anys enrera.
-Cal
reconèixer que l’actual Equip de Govern ha admès el seu desconeixement sobre el
tema.
-Però entenem
que nosaltres podem il.lustrar a l’Equip de Govern davant aquest
desconeixement, i les Al.legacions al Reglament de Pressupostos Participatius
aprovat inicialment així ho busquen.
-Son
Al.legacions que demanen transparencia del procés i els aspectes derivats del
mateix, tals com els seus costos econòmics, aspectos logístics, etc.
Que
demanen la implicació de tot el teixit Associatiu en quelcom tant important com
uns Pressupostos Participatius.
Que
demanen establir mecanismes suficientment participatius per legitimar part del
procés.
Demanem
l’aclariment de quins “criteris objectius” ha seguit l’Equip de Govern per
proposar aquest model, partint de la base que els termes “criteri” i “objectiu”
no son els millors companys de viatge.
Demanem poder tenir segones opinions professionals i neutres sobre tot
el procés, i la implicació de l’Ajuntament per permetre-ho.
Demanem saber perquè el
Sector Est ha de fer front a les despeses d’un pont de ciutat, que ha estat
considerat com a Projecte de barri.
Sol.licitem que, davant la possibilitat que alguns barris no tinguin la
capacitat ni el temps per articular procesos suficientment participatius, les
partides que els corresponguin es mantinguin lligades a aquells per a qui s’han
destinat.
I, per
suposat i com a propietaris del llenguatge que en som tots els ciutadans,
demanem el canvi de nom d’un Reglament que no fa justicia al terme
Participació.
-Son
Al.legacions que, al no haver estat admeses, demostren la manca de voluntat de
l’Equip de Govern a l’hora d’aprendre l’Assignatura de Pressupostos
Participatius.
Bloc III: Com ha anat el procés?
-Tot i que
aquesta manca de voluntat ha estat constant en el decurs de tot el procés
derivat del Reglament que avui ens porta aquí.
-Ja d’un bon
inici, la manca de transparencia... Ni una sola Acta de les reunions de la
Comissió Mixta.
-Després, la mateixa
Comissió Mixta.
a)Es varen presentar dos propostes, i es va convidar als presents a
enviar Al.legacions a les dos propostes per el.laborar un Reglament que les
reflectís. Però a la següent reunió, resulta que se’ns presenta el Reglament
resultant sense haver fet publiques les Al.legacions rebudes.
b)Llavors, se’ns diu que
tenim 10 minuts per estudiar el Reglament resultant, per procedir a la votació
per l’aprovi, sense poder convocar les Assamblees decisòries de les Entitats
presents a la Comissió Mixta.
c)I per
últim, i a la pregunta de qui podrá efectuar el seu dret de vot al Reglament
resultant, se’ns diu que es votarà segons l’Article 3 del Reglament que encara
havíem de votar.
d)motius
aquests més que suficients perquè abandonéssim una Comissió Mixta amb una
dinámica irregular, que no reconeixia a tot el teixit Associatiu, i no va
aprofundir en els debats sorgits.
-Un cop
abandonem la Comissió Mixta, es tira endavant el Reglament, es presenta en
Sessió Plenària, s’aprova inicialment, i s’inicia el període d’exposició
pública per 30 díes i presentació d’Al.legacions.
-I, tot i la
provisionalitat del Reglament, es tiren endavant les Assamblees de barri perquè
decideixin en que invertir les partides Pressupostàries que els pertoca per
desició política.
Unes Assamblees farcides d’aquestes altres irregularitats:
a)Incompliment de
la composició de les Assamblees especificada al Reglament, ja que no hi han
participat a l’hora el Regidor de Participació, la Regidora d’Hisenda, el/la Regidor/a
de barri, i Entitats.
b)Poc temps per convocar les Assamblees (fins a 5 díes en alguns casos).
c)baixa assistència ciutadana
i representació del teixit Associatiu en les Assamblees, degut a les mancances a
l’hora de fer la convocatòria.
d)Poc rigor a l’hora de considerar les capacitats de representació sobre
les Entitats participants (el cas de l’AVV de Pedret).
e)Poc interès per garantïr l’assistència dels màxims veïns posibles (cas
de l’AVV Vivendes St. Daniel).
f)Incompliment
de l’Article 18 sobre la entrada en vigor del Reglament que avui es vota, ja
que aquest Reglament no entrarà en vigor fins passats 15 díes desde la seva
aprovació definitiva. Tot i això, ja s’ha tirat endavant tot i no estar en
vigor.
g)Per variar, cap Acta
de les Assamblees.
-Conclusions
i petició del vot negatiu.
No només es vota el redactat d’un Reglament, amb el qual estarán d’acord
els partits que defensin la representativitat com a model de Govern. Es vota
l’acceptació o no del que ha estat un procés altament irregular. I, en un Ple
en que es presenten mocions per denunciar l’incompliment dels acords de Ple, no
es pot votar afirmativament un procés amb tants de dubtes i tants aspectes
penjant d’un fil, que es veuen posposats a properes trobades sense definir.
Avui és una oportunitat d’or per establir les bases d’uns vertaders
Pressupostos Participatius pel 2014, i no l’hem de malgastar.
-Per això,
acceptaríem una aprovació transitòria d’aquest Reglament si es fa constar en
Acta:
a)El
canvi de nom per “Pressupostos de barris”.
b)La
calendarització de la propera trobada de la Comissió Mixta, i la garantía que
serà oberta a tot el teixit Associatiu, que serà un procés transparent, i que
s’hi produirà un debat suficientment profund per buscar el consens de totes les
parts.
-I si això no
es produeix:
a)Iniciarem les accions pertinents per impugnar tot el procés.
b)Seguirem treballant, com hem fet
sempre, per la PARTICIPACIÓ CIUTADANA.
-Per això, acceptaríem una aprovació transitòria d’aquest Reglament si es fa constar en Acta:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada