LLOC.
Estació Espai Jove de Girona (Sta. Eugènia, 146 GIRONA)
DATA:
Dijous 27 de Febrer de 2014
HORA: 20h
La convocatòria de la reunió es fa extensiva al teixit
Associatiu Gironí, els Grups Municipals de l’Ajuntament de Girona, i el Partit
Polític ERC de Girona.
Hi
assisteixen representants de l’AMPA Montfalgars, l’AVV Sta. Eugènia, la Mancomunitat Sta. Eugènia-Can Gibert, Banc del Temps Pla de Palau, l’ AVV Mas Ramada, Associació d’Amics del Castell de Montjuíc, Plataforma d’Afectats per la Hipoteca (PAH), Compromís amb Girona,
diversos ciutadans Gironins, i els Grups Municipals de la CUP i ICV-EUiA.
1.D’acord
amb el primer punt de l’Ordre del Dia, informem de l’estat del procés de
presentació davant del Defensor de la Ciutadania de Girona,
de la queixa formal a l’Equip de Govern
Municipal (http://mesadentitats.blogspot.com.es/2014/01/denuncia-de-la-mesa-dentitats-lequip-de.html )
per la no resposta al Document de balanç de legislatura i
preguntes (http://mesadentitats.blogspot.com.es/2013/11/document-de-balanc-legislatura-i.html )
presentat per la MESA D’ENTITATS PER
LAPARTICIPACIÓ.
Informem que el Defensor de la Ciutadania de Girona
s’ha posicionat a favor de la MESA
D’ENTITATS en la nostra denuncia (http://mesadentitats.blogspot.com.es/2014/03/resposta-del-defensor-de-la-ciutadania_2.html ).
I tot seguit, passem a informar sobre la resposta de l’Equip de Govern al nostre Document ( resposta rebuda el mateix
dia de la reunió ).
I, arrel de la informació donada, tenim un debat resumit
en els segúents punts:
Acords
Ordenances Fiscals 2013
a) sobre
l’augment de l’IBI a habitatges buits per especulació:
-Després d’acordar que l’Ajuntament de Girona en faria un
estudi, quin estocatge d’habitatges buits hi ha a Girona? (NO CONTESTEN)
-Quantitativament, en quin nombre de casos s’ha aplicat aquest
augment? (NO CONTESTEN) -Si no s’ha
aplicat, quins han estat els motius per no fer-ho? (NO CONTESTEN)
b) sobre
l’augment del 50% a la taxa dels caixers autòmàtics situats al carrer:
--Quantitativament, en quin nombre de casos s’ha aplicat
aquest augment? (NO CONTESTEN)
–Si no s’ha aplicat,
quins han estat els motius per no fer-ho?
(NO CONTESTEN)
c) descompte
taxes d’activitat i vol public per a noves activitats commercials:
-Quines campanyes de difusió s’han fet per donar a conèixer
aquest descompte? (NO CONTESTEN)
–Quantes
peticions hi han hagut per beneficiar-se’n?
(NO CONTESTEN)
-Quin
valor quantitatiu tenen aquests descomptes en euros, tenint en compte els tres
trams acordats? (NO
CONTESTEN)
*25% de descompte
per a noves activitats a tota la ciutat de Girona
*50% de descompte per a noves activitats
comercials a la zona afectada per les obres del TAV
*75% de descompte per la
creació de cooperatives a la ciutat de Girona
d) tarifació
social, segons Renda, de les taxes Municipals de clavagueram i escombraríes:
-S’ha fet l’estudi per estudiar la viabilitat d’aplicar
aquesta progressivitat fiscal a les Ordenances Fiscals 2014? (NO
CONTESTEN)
-Si
s’ha fet, quin és el seu redactat i a on està publicat aquest estudi? (NO CONTESTEN)
–Si
no s’ha fet l’estudi, quins han estat els motius per no fer-ho? (NO CONTESTEN)
e) condonació
dels recàrrecs derivats del deute ciutadà amb l’Ajuntament de Girona, producte
d’una situació de pobresa:
-Quina campanya de difusió s’ha fet d’aquesta
possibilitat de condonació? (NO
CONTESTEN)
–Quantes
sol.licituts per acollir-se’n s’han rebut?
(NO CONTESTEN)
–Quantitativament, en quin nombre de casos s’ha aplicat aquesta
condonació? (NO CONTESTEN)
–Si no s’ha aplicat,
quins han estat els motius per no fer-ho?
(NO CONTESTEN)
f) pla
de dinamització comercial “Aixequem persianes”:
-S’ha redactat el Projecte i
se n’ha fet difusió?
RESPOSTA: El programa va ser
redactat i en data 29 de maig de 2013 es va aprovar el Decret d’Alcaldia
mitjançant el qual es va aprovar el programa d’incentius “Aixequem persianes”.
Posteriorment, el mes d’octubre del 2013, es va
signar del conveni de col·laboració per desenvolupar les accions derivades
d’aquest programa entre l’Ajuntament de Girona i el Col·legi d’Agents de la Propietat Immobiliària,
el Col·legi d’Administradors de Finques
de Girona, l’Associació de comerciants i PIMES Sant Narcís – Zona Sud –
Plaça de l’Assumpció i l’Associació de comerciants i petits empresaris de Sant
Narcís – Sector Dominiques.
Pel que fa a la difusió del projecte, se n’ha fet difusió a través dels mitjans
següents:
- Creació de la pàgina web: www.aixequempersianes.cat
- Creació de l’issu: http://issuu.com/ajuntament_girona/docs/aixequem_persianes
- Enllaç al programa des de diferents punts del web municipal de l’Ajuntament:
- Creació d’un enllaç al web del programa des del carrusel de la pàgina web d’inici de l’Ajuntament.
- Creació del fulletó promocional del programa que s’ha distribuït entre les associacions de comerciants del barri:
Associació de
comerciants i PIMES Sant Narcís – Zona Sud – Plaça de l’Assumpció i
l’Associació de comerciants i petits empresaris de Sant Narcís – Sector
Dominiques.
- Creació del cartell promocional del programa
- Creació d’adhesius per a les agències immobiliàries participants en el programa com a Punts d’Informació, en virtut del conveni de col·laboració amb els seus col·legis corresponents.
- Roda de premsa de presentació del projecte el 21/10/2013
–Si s’ha començat a aplicar, quantes peticions hi ha
hagut per acollir-se a aquest pla de dinamització?
RESPOSTA: Fins a data
d’avui s’han rebut un total de 17 peticions diferents, de les quals:
- 1 va ser resolta favorablement
- 2 estan en curs
- 2 peticions eren per locals situats al Barri Vell
- 1 petició era per un local situat a Montilivi
- 1 petició era per un local situat a Fontajau
- 1 petició era per un local al barri però que superava el lloguer màxim de 5€/m2
- Les altres 9 peticions encara no han entrat per registre d’entrada amb la documentació corresponent. Aquestes corresponen a activitats situades al barri de Sant Narcís.
–Si
no s’ha aplicat, quins han estat els motius per no fer-ho? (NO CAL RESPOSTA)
*Sobre
les respostes a l’apartat “f” del Pla de dinamització Comercial “Aixequem
Persianes”, queda per conèixer quina partida pressupostària va ser assignada i
comprobar les dades donades sobre el nombre de peticions rebudes. I sobre la
manca de respostes dels apartats “a”, “b”, “c”, “d”, i “e” dels acords
d’Ordenances Fiscals 2013, tornarem a preguntar aquests apartats a l’espera
d’una resposta.
Acords
Pressupostos Municipals 2013
a) Oficina
d’assessorament a la creació de Cooperatives:
-S’ha fet un estudi per la seva posada en marxa i se n’ha
fet difusió per donar a conèixer aquesta
Oficina?
RESPOSTA: En data 29 de
maig de 2013 es va aprovar el Decret d’Alcaldia mitjançant el qual es va
aprovar la declaració de Girona Municipi Cooperatiu, i es
va destinar una partida de 15.000€ al Programa de Foment de la Fórmula Cooperativa.
El disseny i coordinació del programa va a càrrec del Servei
Girona Emprèn i hi col·labora la
Federació de Cooperatives de Treball de Catalunya.
El Programa Foment de la Fórmula Cooperativa
es va iniciar el passat mes d’octubre, i continuarà la seva activitat al llarg
del 2014.
No es tracta d’una oficina específica, sinó d’un
programa que desenvolupa accions de diversa naturalesa amb l’objectiu de donar
a conèixer la fórmula cooperativa com a fórmula empresarial. L’edifici de
referència pel programa és el Centre d’Iniciatives Locals, seu del servei
Girona Emprèn.
Les accions dutes a terme fins el moment actual
són:
- Difusió del programa de Foment de la Fórmula Cooperativa
- S’han editat 600 exemplars del tríptic que recull les activitats previstes durant el període 2013-2014, i que s’ha distribuït a Centres Cívics, Biblioteques, jornades, Girona Emprèn, SMO, etc. Adjuntem fulletó promocional.
- Publicació de notícies al web de l’Ajuntament abans i després de cada activitat.
- Difusió de les activitats mitjançant premsa escrita i butlletins electrònics especialitats.
- Edició de material divulgatiu específic per a cada activitat (tríptics, programes, cartells, etc). Adjuntem fulletó promocional.
- Jornada de Presentació del Programa de Foment de la Fórmula Cooperativa
El dia 30 d’octubre, en el marc del Saló de
l’Emprenedoria de Fira de Mostres 2013, va tenir lloc la Jornada Inaugural
del programa de Foment de la Fórmula Cooperativa.
A la jornada van assistir 40 persones.
- Jornada tècnica sobre el procés de constitució de
cooperatives
Adreçada
a professionals assessors i gestors d’empresa.
Lloc: Auditori-Palau de Congressos de Girona, de
9.30h a 14.00h
A la jornada van participar més de 100 persones.
- El Cafè de la Federació: com utilitzar
les xarxes socials per vendre més
Espai de relació i aprenentatge per a cooperatives
per tractar temes de gestió i innovació La sessió que va tenir lloc el dia 26
de novembre, de 10.30 a
12.30
L’activitat va ser presentada a les direccions dels IES públics en una reunió el 8 de
novembre.
Sessions
dutes a terme:
6/11/2013,
IES Montilivi
Participació de 100 alumnes dels cicles superiors
d’administració i finances, automoció, educació infantil, integració social i
manteniment elèctric.
14/11/2013, Facultat de Ciències Econòmiques i
Empresarials (UDG)
Organitzat en col·laboració amb la Càtedra de Joves
Emprenedors. Van assistir 15 alumnes.
- Exposició “Orígens internacionals i memòria del
cooperativisme a Catalunya”
Instal.lacions:
Centre Cívic Barri Vell-Mercadal, del 28 d’octubre
al 7 de novembre.
Centre Cívic Ter, del 9 al 20 de novembre.
Centre Cívic Sant Narcís, del 22 al 29 de novembre.
ALTRES ACTIVITATS:
- 13 de desembre 2013 Sessió de Treball: Instruments de finançament
per a la creació i consolidació d’empreses cooperatives.
- 24 de gener de 2014 Sessió de treball: Com i
perquè transformar-se en cooperativa?
- 28 de febrer i 25 d’abril de 2014 Sessió de
sensibilitzacions a persones emprenedores
- Sessions a centres educatius
Universitat
Politècnica, 20 de març de 2014
Universitat de medicina i Infermeria, 24 d’abril de 2014
- Jornada Cooperativisme i indústria cultural (data
pendent).
–Si s’ha obert la Oficina, quantes persones s’hi han
adreçat?
RESPOSTA: - Servei d’assessorament per a la
constitució de cooperatives.
Projectes assessorats fins al
moment: 8
–Si no s’ha obert, quins han estat els motius per no
fer-ho? (NO CAL RESPOSTA)
*Sobre
les respostes rebudes de l’Oficina d’assessorament a la creació de
Cooperatives, queda per conèixer el detall de despeses relacionades dins la
partida pressupostària de 15.000€ i saber el perquè es va decidir no obrir
l’oficina física.
b) línia
telefónica d’assessorament davant procesos de conflicte hipotecari:
-Quantitativament, quantes consultes s’han atès i en quin
tant per cent encara se’n fa el seguiment?
RESPOSTA: Segons
l’Oficina d’Habitatge el número de trucades rebudes al telèfon 900102167 –
Afectats per les hipoteques és el següent:
15 trucades sobre la Clàusula Terra
15 trucades sobre impagament/mediació hipotecària
5 trucades sobre
altres informacions d’habitatge
35
TOTAL TRUCADES
TRUCADES
CLÀUSULA TERRA: 42’8%
Trucades d’assessorament sense seguiment.
TRUCADES
IMPAGAMENT/MEDIACIÓ HIPOTECÀRIA: 42’8%
Trucades on s’assessora i es dona seguiment en
funció del cas.
Al 33’3% se li dona seguiment.
TRUCADES
SOBRE ALTRES INFORMACIONS D’HABITATGE: 14,2%
Majoritàriament,
trucades d’altres professionals de l’àmbit social i d’habitatge per realitzar
coordinació i/o assessorament.
–Quin
grau de satisfacció tenen els usuaris amb el servei? (NO CONTESTEN)
–Estadísticament, quin perfil tenen les persones que s’hi
han adreçat i quins casos s’hi han tractat?
RESPOSTA:
PERFILS DELS USUARIS ATESOS:
-
Clàusula terra:
Majoritàriament, persones al dia de les quotes
hipotecàries, però que reclamen un assessorament específic sobre l’existència
de clàusules abusives.
-
Impagament/mediació hipotecària:
Unitats familiars sense ingressos o ingressos
baixos. Es divideixen entre els que ja tenen algun deute de la quota, i altres
que preveuen un futur impagament. Majoritàriament, no hi ha procés judicial
obert.
*Sobre les respostes rebudes
de la línia telefónica d’assessorament davant procesos de conflicte hipotecari,
falta saber quina partida pressupostària es va destinar per posar-la en marxa,
el detall de les despeses derivades, i el grau de satisfacció dels/de les
usuaris/es.
c)
declaració de l’Ajuntament de Girona que no treballarà amb Entitats bancàries
“líders” en execucions hipotecàries:
-Amb quina Entitat Bancària s’ha decidit no
treballar?
RESPOSTA: Aquest any Bankia va oferir a l’Ajuntament
de Girona la millor oferta per al préstec municipal però es va rebutjar
l’oferta. El contracte de préstec es va signar amb el Banc Santander.
-S’ha fet aquesta declaració? (NO CONTESTEN)
–En cas de no haver-se fet, per quin motiu? (NO CONTESTEN)
*Sobre la resposta rebuda de
la declaració de l’Ajuntament de Girona que no treballarà amb Entitats
bancàries líders en execucions hipotecàries, falta la documentació de la oferta
de Bankia que demostri que era el millor préstec i la comparació amb la resta
d’ofertes presentades. I sobre la declaració en concret, falta conèixer el seu
redactat, els mitjans a on s’ha fet pública, i els motius si aquesta no s’ha
fet.
d)Pressupostos
Participats:
-Hi ha Actes de tot el procés, desde les reunions de la
Comissió Mixta fins les Assamblees de barri?
RESPOSTA: De totes les
reunions de la Comissió
Mixta i de les Assemblees de Barri s’ha aixecat acta per part
de personal municipal.
-En cas afirmatiu, a on están publicades?
RESPOSTA: Totes les actes
estan publicades des del mes d’agost al web municipal dels Pressupostos
Participats: www.girona.cat/pressupostosparticipatsdelsbarris. Aquí també es
pot trobar tota la informació sobre el procés realitzat i l’estat actualitzat
d’execució dels diferents projectes que van votar els barris.
-Hi ha un informe tècnic i/o valoració d’aspectes a
millorar de cares als Pressupostos 2014?
RESPOSTA: L’11 de febrer
de 2014 es va presentar als membres de la Comissió Mixta,
entre els quals es troba la Mesa d’Entitats per la Participació, la valoració
del procés participatiu realitzat al 2013 i es va acordar quins serien els
aspectes a millorar en el procés del 2014.
-Si l’Equip de Govern Municipal s’hi va comprometre pel
Setembre d’enguany, perquè encara no s’ha convocat la Comissió Mixta dels
Pressupostos Participats?
RESPOSTA: Per motius
tècnics no s’ha pogut celebrar la Comissió Mixta el mes de setembre i es va
posposar fins al febrer. Però els mesos d’octubre, novembre i desembre s’ha
anat enviant un informe mensual a tots els membres de la Comissió sobre l’estat
d’execució dels projectes aprovats pels barris.
–Es convocarà la Comissió Mixta abans de l’aprovació dels
Pressupostos Municipals 2014?
RESPOSTA: Està previst
que es convoqui la
Comissió Mixta el mes de febrer per avaluar el procés
realitzat al 2013 i encetar el nou procés de Pressupostos Participats dels
Barris per al 2014.
*Sobre
les respostes rebudes dels Pressupostos Participats 2013, falta l’informe
tècnic i/o valoració que es va presentar l’11 de Febrer de 2014 i el
reconeixement que la convocatòria de la Comissió Mixta ha estat posterior a
l’aprovació dels Pressupostos 2014. La resta de respostes es poden considerar
vàlides, tot i que no estiguem d’acord amb el format d’Actes de reunions i
Assamblees.
Acords
Mocions Ciutadanes
a) Moció
sobre la Gent Gran aprovada en Sessió Plenària:
-Si es va acordar per unanimitat cel.lebrar un Debat
sobre la Gent Gran a la ciutat de Girona, perquè no s’ha cel.lebrat encara?
RESPOSTA: Al respecte
del Debat sobre la Gent Gran
a la ciutat, amb motiu del tancament del Club Sant Jordi, els mesos de juny i
juliol es van celebrar a Santa Eugènia uns debats sobre la gent gran, oberts a
tota la ciutadania, i sobre el nou espai municipal que es va obrir per a la
gent gran en aquest barri. Així mateix, els temes relacionats amb la Gent Gran es tracten a
les reunions periòdiques del Consell Municipal de la Vellesa de Girona,
presidit per l'alcalde de Girona i format per representants dels grups
municipals, entitats del tercer sector, institucions i organismes que tenen
relació amb l'àmbit de la
Gent Gran i personal dels serveis municipals. A banda de les reunions del plenari del
Consell Municipal, l’òrgan s’organitza en tres comissions que també es reuneix
de manera periòdica.
1. COMISSIÓ EL ROURE. De juny 2012 a data d’avui s’han fet
9 reunions:
2012: 4/07/13 19/09/13 7/11/13
2013: 21/01/13
13/03/13 15/05/13 26/06/13 18/09/13 6/11/13
2. GRUP DIADA GENT GRAN: De juny de 2012 a data d’avui s’han fet
18 reunions i 7 d’elles s’han fet a l’Ajuntament amb tot el grup.
2012: 05/06/12
06/06/12 19/06/12 20/06/12 05/12/12
19/12/12
2013: 16/01/13
06/02/13 11/03/13 21/03/13 05/04/13 11/04/13 15/04/13 17/04/13 26/04/13
03/05/13 29/05/13 10/06/13 19/06/13 11/12/13
3. GENT GRAN CIUTAT/PLENARI: De juny de 2012 a data d’avui s’han fet
10 reunions i 2 d’elles s’han realitzat a l’Ajuntament amb el Regidor.
2012: 12/12/12
25/09/12
2013: 03/07/13
25/03/13 24/04/13 29/04/13 02/05/13 10/10/13 16/10/13 21/10/13 25/11/13
12/12/13:
–S’ha contactat amb les
Associacions de Gent Gran de la ciutat per convocar-les al Debat esmentat? (NO CONTESTEN)
–Hi ha Actes d’aquestes trobades informatives, si s’han
produït? (NO CONTESTEN)
-En cas afirmatiu, a on están publicades aquestes
Actes? (NO CONTESTEN)
-Quina previsió hi ha per cel.lebrar el Debat, i en quin
estat es troba tot aquest procés? (NO
CONTESTEN)
*Sobre
les respostes rebudes de la Moció sobre la Gent Gran aprobada en Sessió
Plenària, no entenem el Debat que es va celebrar a Sta. Eugènia de Ter com un
Debat de ciutat, ja que el motiu del mateix va ser el cas concret del tancament
del Club Sant Jordi i obertura del frustrat Centre de Dia de la Pl. Leonor
Joher. Falta per publicar les Actes de les trobades del Consell de la Gent Gran
i les diverses Comissions a on participi l’Ajuntament de Girona. I sobre la
previsió de cel.lebrar un vertader Debat de ciutat, doncs no hi ha hagut
resposta.
Projecte
Ferroviari de la ciutat de Girona (acords a l’Audiència Pública del TAV)
a)
Oficina d’Atenció als Afectats per les obres del TAV:
-Quantitativament, quants ciutadans han entrat consultes
a l’Oficina? (NO CONTESTEN)
-Quin
perfil de consultes s’hi han entrat, i quin tant per cent de casos s’han
seguit? (NO CONTESTEN)
-Quantes
denúncies s’han entrat, quantes s’han admès a tràmit, i quina tipología de
denúncies hi ha hagut? (NO
CONTESTEN)
-Quin grau de satisfacció ciutadana hi ha hagut fins a la
data? (NO CONTESTEN)
b)
Comissions de Seguiment i politiques de les obres del TAV:
-Hi ha Actes de les reunions polítiques Municipals i/o
amb representants supramunicipals (Foment, ADIF, Generalitat)? (NO CONTESTEN)
-En cas
afirmatiu, a on están publicades aquestes Actes? (NO CONTESTEN)
-Hi ha un espai a on estigui publicada tota la informació relacionada
amb el Projecte Ferroviari de Girona? (NO CONTESTEN)
-Si no hi ha aquest espai, perquè? (NO CONTESTEN)
c) Dinamització
de les zones afectades per les obres del TAV:
-Quins plans de reposició urbanística i dinamització
comercial hi ha pensats pel barri de St. Narcís, donat el carácter d’urgència
d’aquest barri perjudicat per les obres del TAV? (NO CONTESTEN)
-En
cas afirmatiu, quin és el redactat d’aquests Projectes? (NO CONTESTEN)
d) Conseqüències
de les obres del TAV a la salut pública
-Hi ha un estudi sobre els índexs contaminants
(atmosfèrics i acústics) derivats dels 5 anys d’obres del TAV? (NO CONTESTEN)
-Hi ha un estudi sobre l’afectació ambiental un cop finalitzades
les obres amb la nova disposició urbanística i de serveis (estació autobusos i
pàrkings)? (NO CONTESTEN)
-Si hi han aquests estudis, quin és el seu redactat i a on estan
publicats? (NO CONTESTEN)
-Si
no hi son, quin és el motiu perquè no s’hagin fet? (NO CONTESTEN)
*Sobre les preguntes adreçades del Projecte
Ferroviari de Girona i Acords a l’Audiència Pública del TAV, doncs no hi ha cap
resposta. Així doncs, tornarem a presentar aquestes mateixes qüestions a
l’espera d’una contesta per part de l’Equip de Govern Municipal.
Sector
Est
-Quin Pla d’actuació general hi ha pel Sector Est de
Girona fins al final de legislatura?
RESPOSTA: Al respecte,
des de Serveis Socials ja fa anys que es desenvolupa el Pla Comunitari
“Integrant Accions”, en el qual hi participen responsables dels serveis
municipals i entitats del barri, per tractar les qüestions que afecten al
Sector Est. A través d’aquest Pla es continua treballant amb les actuacions a
realitzar en el Sector Est.
–En cas d’haver-n’hi, quin és el seu redactat? (NO CONTESTEN)
-En cas de no haver-n’hi, quin és el motiu? (NO
CAL CONTESTAR)
*Sobre
la resposta de quin Pla d’Actuació hi ha pel Sector Est de Girona fins a final
de legislatura, la considerem insuficient ja que no aprofundeix en el redactat
del Pla “Integrant Accions” ni en detalla les actuacions a realitzar. És per
això que tornarem a preguntar sobre el redactat en qüestió, i els motius en cas
de no facilitar-lo.
Santa
Eugènia-Can Gibert del Pla
-Quin Pla d’actuació general hi ha pels barris de Sta.
Eugènia de Ter i Can Gibert del Pla de Girona, fins al final de
legislatura?
RESPOSTA: Al respecte,
des de Serveis Socials ja fa anys que es desenvolupa el Pla d’Educació i
Convivència, en el qual hi participen responsables dels serveis municipals i
entitats dels barris de Santa Eugènia i Can Gibert, per tractar les qüestions
que afecten a aquests barris. A través d’aquest Pla es continua treballant amb
les actuacions a realitzar en aquests barris.
Així mateix, des de Promoció Econòmica, mitjançant
la convocatòria “Treballs als Barris” del SOC, es disposa d’un projecte
integral de treball que contempla el desplegament de diferents accions, algunes
de les quals tenen una línia continuista respecte de les anteriors edicions, a
fi i efecte de mantenir una constant que ens ha permès de treballar en el barri
tant pel que fa al desenvolupament territorial, com d’atenció a determinats
col·lectius amb especials dificultats d’inserció; i d’altres són noves, amb
l’objectiu de potenciar aspectes relacionats amb la planificació estratègica i
el coneixement de la realitat socioeconòmica i sociolaboral del barri.
-En cas d’haver-n’hi, quin és el seu redactat?
RESPOSTA: A partir del
diagnòstic elaborat en marc del Projecte d’Intervenció Integral del Barri de
Santa Eugènia-Can Gibert, els objectius generals del projecte són els següents:
a) Enfront de l’agreujament de la situació del
mercat de treball durant els darrers anys, cal reforçar les actuacions
ocupacionals, de desenvolupament local i de cohesió comunitària adreçades als
sectors més vulnerables i desafavorits de la població del barri, així com crear
nous instruments que facilitin la dinamització socioeconòmica.
b) Desenvolupar actuacions específiques per als
joves que presentin dèficits a nivell d’escolarització, per tal d’estimular el
seu rendiment acadèmic, treballar de prop amb les famílies, i aconseguir el seu
retorn al sistema educatiu reglat.
c) Articular els diferents recursos i actuacions
existents en el barri en l’àmbit de la promoció econòmica i dels serveis, així
com dels dispositius d’informació, orientació, intermediació i formació
ocupacional.
d) Desenvolupar iniciatives i projectes
ocupacionals de proximitat adreçats a determinats col·lectius amb especials
dificultats del barri, combinant formació de qualitat i treball remunerat, i
realitzant treballs i serveis d’interès comunitari. Acostar les iniciatives ocupacionals
a la població, reforçant la seva participació i mobilització.
e) Impulsar actuacions de caire comunitari, de
desenvolupament local, i de dinamització cultural, a fi i efecte de reforçar la
cohesió social del barri i de promocionar-lo culturalment.
f) Analitzar i dinamitzar el sectors del comerç i
serveis en general, detectant les principals problemàtiques i oferint suport en
el disseny i desplegament de noves iniciatives.
g) Acostar el barri a la resta de la ciutat, creant
sinèrgies positives que contribueixin a normalitzar i integrar les dinàmiques
de l’entorn al conjunt de Girona.
h) Amb tot, fomentar itineraris ocupacionals i de
dinamització local per tal de no realitzar actuacions puntuals i aïllades, sinó
projectes que contribueixin al desplegament integral de polítiques actives
d’ocupació i de desenvolupament local amb una incidència real sobre els
col·lectius i el barri.
Objectius específics
Els objectius específics del projecte es concreten
en:
- Analitzar i diagnosticar la realitat socioeconòmica
del barri de Sta. Eugènia dins del context de la ciutat de Girona, així com
planificar accions adreçades a conèixer les necessitats específiques del barri
en matèria d’ocupació i el seu encaix amb el teixit productiu local per tal de
donar suport al desplegament dels programes ocupacionals.
- Endegar dispositius d’intermediació i inserció
sociolaboral adreçada a la població més vulnerable i en situació de
desavantatge social, posant al seu abast el club de la feina i oferint un
servei àgil i personalitzat d’informació, assessorament i orientació
professional, reforçant les tasques de prospecció del mercat laboral, i
d’intermediació d’ofertes de treball adequades als seus perfils professionals.
- Afavorir el retorn i manteniment dins els sistemes
educatius reglats dels joves que es
troben en situació de vulnerabilitat acadèmica i
fracàs escolar, des d’un treball sistèmic
en el qual s’entrellacen el jove, la família,
l’escola i el barri.
- Potenciar la formació en competències clau i
transversals per aquells col·lectius amb perfils socio-laborals més baixos a fi
i efecte d’incrementar les seves oportunitats a l’hora de participar en les
dinàmiques socio-econòmiques de l’entorn: nouvinguts, joves procedents de
situacions de fracàs escolar, dones víctimes de violència de gènere, etc.
- Crear mecanismes de formació professionalitzadora
per a col·lectius en situació d’atur en aquelles ocupacions amb més demanda a
la ciutat, i potenciar la realització de pràctiques en empresa per tal de
facilitar la inserció laboral dels /les alumnes.
- Afavorir la qualificació professional de persones
del barri en situació d’atur, alternant formació i contractació en ocupacions
relacionades amb sectors emergents, i específicament en l’àmbit del medi
ambient, la rehabilitació d’entorns i el manteniment d’instal·lacions.
- Relacionar els recursos ocupacionals amb les
necessitats immediates de millora de l’entorn del barri, de manera que els
ciutadans i ciutadanes percebin els efectes directes de les polítiques
públiques d’ocupació en la seva vida quotidiana, i al mateix temps permetin
l’accés de les persones amb més dificultats a una feina remunerada temporal que
els ajudi en el seu procés d’integració sociolaboral.
- Impulsar actuacions que contribueixin a reforçar
el treball comunitari, per tal de generar dinàmiques de convivència positiva.
- Apropar i difondre el conjunt d’accions
ocupacionals desplegades en el barri als seus destinataris/es, realitzant o
reforçant les tasques d’acollida, orientació, diagnòstic, acompanyament i coach al costat de les persones i en
els diferents sectors i zones, coordinant i articulant els diferents projectes
i actuacions.
- Fomentar la igualtat d’oportunitats entre dones i
homes en els diferents programes ocupacionals, prioritzant les tasques
d’intermediació i prospecció del mercat laboral en clau de gènere.
- Possibilitar a aquells col·lectius amb risc
d’exclusió social la seva participació en la vida social i comunitària del
barri, parant una atenció especial als joves, nouvinguts, dones víctimes de
violència de gènere, dones i famílies monoparentals, etc.
- Ampliar l’oferta de recursos per afavorir l’accés
de la població a les noves tecnologies de la informació i la comunicació, i
impulsar accions formatives en TICs aplicades a la recerca de feina adreçades
als col·lectius prioritaris.
- Potenciar l’ús de les noves tecnologies per tal
de donar suport al conjunt de programes ocupacionals, i incorporar la seva
implementació a tots els nivells: webs actives, bases de dades de les borses de
treball, carteres d’empreses i usuaris funcionals, formació ACTIC, etc.
- Revitalitzar el comerç i en general el sector
serveis en aquest barri, ajudar a millorar la qualitat i estabilitat del comerç
de proximitat, detectant les seves problemàtiques i necessitats i promovent
campanyes específiques de dinamització i difusió del sector.
-En cas de no haver-n’hi, quin és el motiu? (NO CAL CONTESTAR)
*Sobre les respostes de quin Pla d’actuació pels
barris de Sta. Eugènia de Ter i Can Gibert del Pla fins a final de legislatura,
les podem considerar vàlides tant per la seva extensió com pel detall de les
actuacions a realitzar. Tot i això, es comprobarà si s’està desenvolupant
correctament els Plans d’actuació a Sta. Eugènia i Can Gibert del Pla.
Projecte
d’Urbanització del Parc Fluvial del Riu Onyar a la Creueta
-En què consisteix el Projecte? (NO CONTESTEN)
-S’ha
fet públic el Projecte? A on es pot consultar? (NO CONTESTEN)
-En quin punt d’execució es troba el Projecte, i quina
calendarització d’obra hi ha? (NO
CONTESTEN)
-Com quedarà la connexió del Sector Est amb la resta de la
ciutat de Girona a través de la passera de l’Onyar, al finalitzar les obres
d’urbanització del seu Parc Fluvial? (NO
CONTESTEN)
*Sobre les preguntes adreçades del Projecte
Ferroviari de Girona i Acords a l’Audiència Pública del TAV, doncs no hi ha cap
resposta. Així doncs, tornarem a presentar aquestes mateixes qüestions a
l’espera d’una contesta per part de l’Equip de Govern Municipal.
-Informem
sobre la reunió de Comissió Mixta de
Pressupostos
Participats a on vàrem participar com a MESA D’ENTITATS PER LA
PARTICIPACIÓ.
La reunió es va cel.lebrar l’11 de Febrer de 2014, i la resumim en els segúents punts:
-Observem
manca total d’autocrítica de l’Equip de
Govern a l’hora de buscar fòrmules que augmentin la participació ciutadana
(2.27% al 2013) a les Consultes dels Pressupostos Participats 2014.
A la Comissió Mixta, la majoria de
representants d’Associacions de Veíns coincidíen en la urgencia d’executar els
resultats dels anteriors Pressupostos
Participats com a primer pas per sentar les bases de la credibilitat i
participació del procés. És per aixço que es va demanar a l’Equip de Govern Municipal que executés els projectes aprovats al 2013 abans d’iniciiar els Pressupostos
Participats 2014.
-S’aprova
l’ampliació del termini de votacions a 1
dia i mig, i s’acorda la creació d’una Comissió de Comunicació per fer-ne
difusió.
-A més, s’aprova el fet que els ciutadans, amb carácter
particular, puguin presentar Projectes a
les Assamblees
de barri. Un fet que considerem un flac favor a la tasca de captació i
consens de projectes per part de les
Entitats veínals, ja que amb aquesta dinámica posem al mateix nivel les
Entitats i la ciutadania de carácter particular.
Una mesura que complicarà molt tot el procés, i posa en
dubte la representativitat del teixit Associatiu dels barris.
Coincidim que la nostra opinió és contrària a la proposta
feta per l’Equip de Govern Municipal
de Girona, ja que barrejar
participació ciutadana dins d’una dinámica representativa pot deixar a mitges
tot el procés.
-I per acabar, comentem que el Regidor de Participació va
demanar, fent cas a una “suposada” petició de la MESA D’ENTITATS, que tant la Federació
d’Associacions de Veíns de Girona com la MESA D’ENTITATS PER LA PARTICIPACIÓ abandonessin la Comissió
Mixta si la votació dels representants veínals així ho decidia.
Però finalment, el conjunt de la Comissió Mixta coincideix
en la ridiculitat de la votació plantejada, i acorda no sotmetre a votació la
proposta feta. Així doncs, la MESA
D’ENTITATS PER LA PARTICIPACIÓ continua a la Comissió Mixta de Ciutat.
2. Segons
el segon punt de l’Ordre del Dia, informem sobre la participació de la MESA D’ENTITATS PER LA PARTICIPACIÓ al Fòrum
Social Català 2014 (FSCAT).
El FSCAT 21014
es celebrarà el 5 d’Abril, i la
nostra participació consistirà en una Taula Rodona amb el nom “Espais
d’Entitats i Acció Ciutadana. Com hi puc participar?”, amb l’objectiu
de fer participar persones individuals i Entitats, parlar de fòrmules de
funcionament i difusió de les Entitats, i conèixer com implicar a la ciutadania
al dia a dia de les Entitats per així aconseguir revitalitzar-les.
Hi convocarem a totes les Entitats i Col.lectius de la
ciutat, i acordem que abans d’enviar la convocatòria passarem un breu
questionari per conèixer la valoració de les Entitats sobre la MESA D’ENTITATS PER LA PARTICIPACIÓ, i
la seva opinió sobre la nostra dinámica de funcionament, accions realitzades,
etc.
És per això que ens coordinem en una Comissió de 4 persones, per tal d’el.laborar aquest
qüestionari, enviar-lo tant aviat com poguem a les Entitats i Col.lectius
Gironins, i estudir les dades recopilades per presentar-les a la Taula Rodona abans
esmentada.
Per acabar, quedem que anirem informant via mail de la
preparació dels temes del FSCAT, i
dels aspectes relacionats a la nostra participació en la jornada del 5 d’Abril.
3.
D’acord amb el tercer punt de l’Ordre del Dia, i a petició de l’AVV Mas Ramada, s’exposen les
diferents peticions i reivindicacions de Mas
Ramada presentades a l’Ajuntament de
Girona les quals, en gran mesura, encara no han estat satisfetes.
Segons comenten representants de l’AVV Mas Ramada, les problemàtiques del Sector Est es repeteixen sistemàticament i, tot i les insistents
reclamacions i denúncies, no veuen solución.
Temes com la neteja de carrers, temes de mobilitat com la
línia d’autobús, el carril bici, els accessos al barri a través de les Víes
Verdes, el Projecte de reurbanització del Pont sobre l’Onyar al seu pas
per la Creueta, i d’altres temes quotidians de barri que evidencien un tracte
desigual amb la resta de la ciutat de Girona.
És per aquest i d’altres motius, i per la impossibilitat
de donar solució als mateixos, que el representant de l’AVV Mas Ramada ens informa que s’emprendran una sèrie d’accions
veínals per tal de denunciar aquests fets, que serán informades, davant les
quals es demana el suport de la MESA D’ENTITATS
PER LA PARTICIPACIÓ.
Debatim sobre la exposició feta, i coincidim en la
necessitat de donar suport a les reivindicacions veïnals del barri de Mas Ramada i tot el Sector Est de la ciutat de Girona.
Així doncs, coordinem amb l’AVV Mas Ramada que ens informaran de les accions que vulguin
emprendre, i que, com a MESA D’ENTITATS
PER LA PARTICIPACIÓ, en promourem el suport i la difusió entre el teixit
Associatiu de la ciutat.
I amb aquest objectiu, acordem que demanarem a la Xarxa pels Drets Socials de Girona, de
la qual en formem part, per fer coincidir la Marxa de l’1 de Maig amb les activitats organitzades per l’AVV Mas Ramada (bicicletada, arrossada,
…), amb l’objectiu de donar suport amb les reivindicacions veínals del Sector Est de Girona.
Així doncs, quedem en compartir la informació esmentada i
coordinar-ne les col.laboracions i/o suports necessaris.
I amb això, donem per
acabat aquest punt.
4.Al
torn de Precs i Preguntes, donem la informació de la cel.lebració de la 2ª MARXA
PER LA DIGNITAT i ELS DRETS SOCIALS de Girona i Salt, organitzada per
la Xarxa pels Drets Socials de Girona per l’1 de Març de 2014.
N’informem dels detalls, recorregut, objectius, i dinàmica,
i animem als participants a la reunió que en facin difusió i que hi participin.
No hi ha més punts a tractar en aquest Punt de l’Ordre
del Dia.
I amb això, donem per acabada la reunió a les 22h.
Atentament.
MESA
D’ENTITATS PER LA PARTICIPACIÓ
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada